Ola og Frederik i Canada

20 November 2006

Vancouver og mere

Hei igjen! Vi kom begge hjem fra Vancouver for ca 1 uke siden. Det var meningen å oppdatere tidligere men slik ble det ikke. Uansett, bedre sent enn aldri.

Fredag

Vi dro til Vancouver med fly grytidlig fredag 10. november. For full deltakerliste se forrige melding på bloggen. Siden vi ikke alle bestilte flybillettene sammen var vi spredt over 3 fly, alle ankom Vancouver innenfor en times tid, så ca kl 10.00 var vi alle samlet på Vancouver flyplass. Der sparte vi litt penger og tok vanlig buss inn til byen.

Hayley, Ola, Sjoerd og Frederik. Gjengen venter på buss inn til byen.

Det plaskregnet i Vancouver, en fin overraskelse for oss regnglade trøndere. Fint med en avveksling fra det tørre været i Edmonton. Våte og slitne kom vi oss frem til hotellet vårt. Og for et hotell, The Pan Pacific! Med sine 4.5 stjerner og startpris på 2000 kroner rommet føler man seg ganske eksklusiv der. Heldigvis kjente vi noen som jobbet der og betalte derfor kun en tredjedel av prisen. Og rommene var det ingenting å si på. Samtlige rom lå høyt plassert på 17 etasje med enten full utsikt over havet eller panoramautsikt over byen.

Godkjent utsikt fra rommene

The Pan Pacific Vancouver

Alle rommene var ikke klare med en gang, så vi bestemte oss alle for å dra til The Aquarium, en kort busstur ut av sentrum. Det var gøy, her fikk vi se sjødyr i alle sjangere: torsk, delfin, barracuda, krokodille, oter, sjøløve, hai, skilpadder, maneter, belugaer, osv. Hovedattraksjonene var nok de enorme belugaene og delfinshowet. La det være bekreftet, delfiner kan svømme! Og hoppe - de hadde ingen problemer med å hoppe så høyt som 10 meter. Slitne og imponerte trakk vi oss til slutt tilbake til rommene våre.

Belugaen - en slags overvektig hvit delfin

Senere på kvelden ble det middag på en thai restaurant. Jeg tror alle valgte sjømat, og i god thai stil kunne du velge hvor sterk den skulle være; mild, medium, sterk eller thai sterk. De fleste gikk for medium, men da Philipp gutsa thai sterk måtte jeg prøve en mellomting, sterk. Det angret jeg på, for dæsken.. det var sterkt! Med denne opplevelsen kom minnene fra en gammel sydentur hvor en liten Olagutt skulle være tøff og spise chilien...

Lørdag

Neste morgen var vi tidlig oppe, for vi skulle nemlig til Science World og deres Body Worlds utstilling. Science World er en slags vitenskapsmuseet, og Body Worlds er en slags utstilling som går verden over - tre steder om gangen. Her utstilles ekte døde menneskekropper uten hud og gjerne med deler av kroppen åpnet, slik at du får se ALT. Ganske rart, men samtidig interessant og imponerende. Kanskje spesielt interessant var utstillingen av døde foster. Her så du gradvis utviklingen, fostrene var fra 2-3 uker gamle helt til 7 måneder. På dette stadiet har fosteret alle deler og biter som trengs, og det vokser kun i størrelse og vekt - det kan derfor overleve etter 7 måneder. Det vakte sterke følelser for mange besøkende å se fosteret på ca 4 måneder, hvor abort fortsatt er lovlig. Det er ikke store forskjeller mellom 4 og 7 måneder.

På kvelden dro noen av oss på en veldig god og fin middag på The Boathouse. Jeg prøvde meg selv på en biff og grillede kongereker, helt utsøkt. Senere ble det en liten tur på byen og irsk pub før vi ga oss.

Søndag

Søndag delte vi oss opp. Frederik & Co dro til Stanley Park og English Bay, og hadde visstnok en flott tur dit. Jeg ble derimot med til en bydel som heter Gastown. Denne skiller seg litt ut fra resten av Vancouver og ser noe eldre ut, den gir litt vibes fra gamle London. Den store attraksjonen var en gateklokke som går på damp.

Ikke noe jukseri, denne går på damp

Resten av dagen gikk med til vindushopping og kaffedrikking. Vancouver er en flott by, jeg mener den ligger maaange hakk over Edmonton og Calgary. Den har et mye mer europeisk preg over seg, samtidig som at den ligger ved havet - det er savnet i Edmonton. Det er faktisk godt å kjenne sjølukta igjen. Hvis dere lurer kan jeg nevne at Vancouver ligger i provinsen British Columbia (Edmonton ligger i Alberta) og tredje største byen i Canada med et innbyggertall på ca 2.2 millioner. Vancouver er plassert sørvest i Canada og ligger kun 1 time unna grensen til USA, nærmeste by er Seattle, Washington. Vancouver er arrangør av vinter-OL 2010.

Noe som er interessant er at den også er den tredje største byen for filmproduksjon, etter Los Angeles og New York. Det er nemlig billigere å produsere film i Canada, så mye blir flyttet opp til Vancouver. Det er derfor ganske normalt å se innspillinger i byen. Plutselig så vi politibiler med NYPD på og taxibiler med New York Taxi på taket. Jeg så innspillingen til en skytescene i en politiserie. Jeg kjente kun igjen en skuespiller, Steven Culp, bedre kjent som Rex i Desperate Housewives. Serien som ble spilt inn tror jeg heter "Traveler". Det er ganske morsomt å se en hel bygate med mennesker som tilsynelatende går rundt tilfeldig, helt til noen roper "CUT!" og alle stopper og går tilbake til sin faste plass. Plutselig roper noen "GUNFIRE!" og alle kaster seg rundt om kring og løper i panikk... det er litt tamt at de legger til lydeffektene etterpå.

Vi hadde full tilgang til oppvarmet utendørs boblebad og svømmebasseng, med ekte sjøutsikt. Vi utnyttet oss fullt av tilbudet, gjerne som oppvarming til middag. Et mindre øyeblikk for meg var når vi spilte "Thermo Chase". Bassengets flytende termometer kastes av en deltaker og alle deltakerne prøver å få tak i termometeret, enkelt og gøy! Desverre fikk jeg og Heinz tak i termometeret samtidig, og jeg holdt uheldigvis på den skarpe enden. Det endte opp med at Heinz røsket det ut av det desperate grepet jeg hadde, og at jeg kuttet opp tommelen min. Det så ikke så ille ut i starten, men skulle vise seg å være ganske dypt. Men med hjelp fra medreisende ble det desinfisert og beskyttet med plastikk ganske kjapt. Det småblødde i noen dager før det ga seg, men begynner å bli ganske bra nå.

The Jacuzzi Boys: Sjoerd, Heinz, Ola, Frederik og Philipp

Stemning i poolen: Ola og Sjoerd, Lizie og Christian

I og med at vi bodde på et skikkelig hotell fikk vi også sett noen kjendiser. I det jeg tok rulletrappen ned fra resepsjonen var en hel gjeng mannfolk på vei opp. Det var noe kjent med dem, og det tok ikke lenge for jeg innså hva det var. Dominik Hasek, verdens beste målmann, Niklas Lidström, Chris Chelios... dette var NHL-laget Detroit Red Wings! De skulle møte lokallaget Vancouver Canucks påfølgende tirsdag. Et lite høydepunkt var når 4-5 av oss satt i boblebadet og to Red Wings spillere kom, svenskene Samuelsson og Lilja. Vi fikk pratet litt om Boten Anna, Rosa Helikopter, nordmenn i NHL og slossing i NHL. Vi ønsket de lykke til med kampen og dro tilbake til hotellrommene etter gode 2 timer i basseng/badstu.

Mandag

Mandag ble en rolig dag, de fleste kom seg opp sent og brukte tiden til mat og shopping. På kvelden spiste vi middag på den ganske fancye restauranten The Cactus Club. God mat. Vi føler oss priviligert når alle urinaler har egen LCD-skjerm plassert 10cm foran deg (for du trenger jo det i de 40 sekundene du står der) og med ekte skinnsofa på do! Vi møtte også Andres og Mara fra International House. Vi tok kvelden ganske tidlig da flyet gikk i 12-tiden neste dag.

Oppsummering

Det var en skikkelig fin tur, i en skikkelig fin by. Samtidig skal det sies at det var en veldig _dyr_ tur, alt kostet flesk. Og i og med at skatt aldri er inkludert i priser, og at tips forventes i de fleste sammenhenger, blir det alltid dyrere enn man planlegger. Men vi fikk valuta for pengene. Mye god mat og et skikkelig fint hotell. Vancouver anbefales som feriested!

Av annet nytt kan det nevnes at jeg og Frederik har fått våre første totalkarakterer tilbake, i faget Project Management. Dette gikk intenst over 3 helger og var det første faget vi hadde, og første erfaring med forelesninger og workgroups her på UofA. Samtidig var det mye snakking og mye sjargong, og krevde derfor mye av engelskkunnskapene. Foreleseren vår var veldig flink, som alle andre forelesere vi har hatt her. Det er veldig tydelig at forelesere på NTNU har mye å lære når det gjelder pedagogikk og presentasjonsegenskaper. Til slutt kan vi si at karakterene var hyggelige overraskelser for oss begge - A+ og A+. Ingen slaskekarakterer her nei, som A eller bare A-. Veldig gøy, samtidig som at jeg synes det bekrefter NTNUs mistanker om at gode karakterer henger lettere i nordamerika.

Jeg husker ikke om jeg fikk nevnt at vi røyk ut av utendørs fotballturnering? Det gjorde vi. I siste gruppekamp hvor vi trengte uavgjort eller seier for å gå videre til sluttspill tapte vi fortjent 1-3. Men frykt ikke! For International House har nemlig også meldt på to lag til Co-Rec Indoor Soccer. Dette er altså innendørsfotball, og Co-Rec betyr at begge kjønn spiller, dvs 2 jenter og 2 gutter på banen samtidig på hvert lag. Norges sønner, Ola og Frederik, er selvfølgelig med. Vi er nå ferdige med gruppespillet og vant 3 av 3 kamper: 5-3, 10-3 og 9-2. På onsdag spiller i kvartfinale, ønsk oss lykke til.

Dette ble langt, men det var på tide med en oppdatering. Frederik kommer muligens med mer!

1 Comments:

• Hei hei! Kjempeflott å lese om turen deres! Her i heimen har vi ventet og ventet.. og nå fikk vi lest om den, spennende lesing og jammen leste vi med et snev av misunnelse...:)Gratulerer med A+